Boek

Bookaroo gaat jouw boekhandel niet redden, maar jij wel

Afgelopen week werd Bookaroo.nl gelanceerd: een webshop waar je boeken kunt bestellen, zonder dat dat ten koste zou gaan van fysieke boekhandels. Hoe het werkt: iemand bestelt een boek bij Bookaroo, die zet de bestelling uit bij aangesloten boekhandels in de buurt van de klant, de boekhandel die als eerste zegt dat hij het kan leveren claimt die bestelling en stuurt het boek op weg naar de klant. Hiermee wil Bookaroo een concurrent zijn voor onder andere bol.com. Boekhandels kunnen er zelf voor kiezen om zich bij dit initiatief aan te sluiten. Zij verkopen dan een boek en verdienen hier het verkoopbedrag aan en krijgen de verzendkosten vergoed, maar leveren 5% in voor de nobele diensten van Bookaroo. Ik had zo mijn twijfels.

De boekhandel als magazijn

Kort nadat ik over deze nieuwigheid had gelezen op Twitter, ging ik langs bij mijn boekhandel. Eigenlijk wilde ik zelf gaan vragen wat zij van dit hele idee vonden, maar dat hoefde ik niet te doen. Bookaroo was al onderwerp van gesprek, en niet op een heel positieve manier: “we sluiten ons hier niet bij aan, ze zetten ons aan het werk en dan verdienen zij eraan”. Dit bevestigde mijn eerste twijfel: worden boekhandels hierdoor niet steeds meer boekenmagazijnen? Het contact met de klant gaat verloren (op de vraag ‘moet ik de klant zelf contacteren?’ bij de FAQ voor boekhandels op de website van Bookaroo is het antwoord ook gewoon ‘nee’). De klant is thuis in plaats van in de winkel, dus daar wordt het steeds ietsje leger. En weer: Bookaroo strijkt 5% op, terwijl veel boekhandels ook al een eigen webshop hebben. Waarbij de klant inderdaad thuiszit, maar de winst wel bij de boekhandel terechtkomt.

Toegankelijkheid en online winkelen

Ik ben een groot voorstander van het steunen van de lokale boekhandel (en lokale ondernemers in het algemeen), maar geloof niet dat Bookaroo daar een puur positieve bijdrage aan levert. Natuurlijk biedt Bookaroo ook oplossingen: zo kunnen mensen voor wie hun eigen boekhandel niet (meer) gemakkelijk toegankelijk is (of niet-bestaand) alsnog hun steun voor boekhandels laten blijken door Bookaroo boven Bol te verkiezen. Uiteraard heeft ook lang niet iedereen altijd tijd en ruimte om een boekhandel zelf te bezoeken. In een tijd waarin online winkelen steeds populairder wordt en vrijwel alle winkelstraten steeds leger worden, is een initiatief om een brug te slaan natuurlijk aardig bedacht.

De groten tegen de kleintjes

Kleine boekhandels die nog geen eigen webshop hebben, hebben door Bookaroo de mogelijkheid om wel van online verkoop gebruik te maken en op die manier hopelijk niet hun klanten weg te zien druipen richting grotere concurrenten, al vraag ik me dan weer het volgende af: wie levert de mankracht. Zoals mijn lokale boekhandelaar zei: “wij worden aan het werk gezet”. In een boekhandel met een grote club werknemers kunnen bestellingen waarschijnlijk makkelijker worden opgevangen dan in die kleine boekhandel die door slechts een of twee personen wordt gerund. Hierdoor is de kleine boekhandel alsnog weer in het nadeel. Ze hebben namelijk ook nog te maken met een tijdvak: bestellingen die voor 21.00 uur niet geclaimd zijn, worden doorgestuurd naar CB en via hen geleverd. Kleinere boekhandels hebben vaak kortere openingstijden. Bestellingen die dan bijvoorbeeld na 17.00 worden geplaatst, komen terecht bij een andere boekhandel die tot later open is, of het CB.

Welke boekhandel steun je?

De klant die via Bookaroo bestelt heeft geen invloed op welke boekhandel er wordt ‘gesteund’ met de aankoop. Twitteraars die van de dienst gebruik hebben gemaakt hebben verraste, maar enthousiaste tweets geplaatst, waarin duidelijk werd dat bestellingen mijlenver van hun woonplaats terecht zijn gekomen en dus helemaal niet bij de ‘lokale boekhandel’. Een fysieke boekhandel, dat wel, maar je lokale ondernemer heeft er weer niks aan gehad. Dit antwoord van Bookaroo vind ik dan ook bijster ironisch:

Was het niet juist de bedoeling van Bookaroo om fysieke boekhandels te steunen met het gemak van online bestellen? Ik vraag me af in hoeverre een boeklevering van een boekhandel uit een ander deel van het land mensen motiveert naar die winkel toe te gaan. Het boek dat je bestelt is bij alle verkopers hetzelfde, en gaat jou niets vertellen over waarom de leverende boekhandel speciaal is. Een boek via Bol vertelt je net zo veel over boekhandels als een boek via Bookaroo.

Een boekhandel is meer dan boeken

Het mag duidelijk zijn dat we massaal de boekhandel een warm hart toedragen. Waar hem dat in zit, is voor iedereen verschillend. Belangrijk om te beseffen is dat een boekhandel zo veel meer is dan een magazijn vol boeken. Natuurlijk kunnen verschillende winkels je gewenste boek leveren, die boeken zijn overal hetzelfde. Wat je echter mist door online te bestellen: boekhandelaren met hart voor de zaak die je graag helpen hét boek te vinden voor je oudtante. Een jeugdafdeling waar voor kinderen allerlei werelden opengaan. Andere klanten, die zien welk boek je vasthebt en het echt niet kunnen laten om hun enthousiasme daarover te uiten. De koffiehoek waar je vaker dezelfde gezichten ziet. Het sneupen door een collectie zonder algoritmes die een al populair boek ook bij jou in het winkelmandje willen krijgen.

De meest effectieve manier om jouw lokale boekhandel te steunen is om er naartoe te gaan. Een lege boekhandel is al helemaal geen reclame voor die winkel. Een boekhandel is niets zonder de boekenliefhebber, dus laat je neus zien. Als het ons echt gaat om de boekhandel en niet alleen om de boeken, dan ligt daar een schone taak voor de boekhandels zelf om zichzelf opnieuw uit te vinden. Ik sluit me dan ook volledig aan bij deze tweet van Raymond Snijders:

Red je boekhandel

Ik moet zeggen, Bookaroo is zeker een boekhandelvriendelijker alternatief voor bol.com, maar helaas is dit niet genoeg om je boekhandel te redden. Een boekhandel ziet jou het liefst in de winkel. Bookaroo geeft je de mogelijkheid om een goed gevoel te kopen, maar wie profiteert hier nou eigenlijk van? We willen allemaal graag de boekhandel behouden, dus ik neem aan dat we er graag komen. Eigenlijk is het dus heel eenvoudig: ga erheen, koop een boek, snuffel nog eens wat rond en praat met de boekhandelaar. Gebruik hun eigen webshop, of bel, als langsgaan geen optie is. Op die manier red je de boekhandel wél.

3 thoughts on “Bookaroo gaat jouw boekhandel niet redden, maar jij wel”

  1. Jaaaa daar is het stukje over Bookaroo! Ik hoop dat veel mensen het lezen en besluiten om voortaan toch maar gewoon via de boekhandel te bestellen of een boekenwinkel binnen lopen. 🙂

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *